Gedwongen huizenverkopen een derde toegenomen

Geplaatst op: 02-10-2013, 10:40:51

Het aantal gedwongen huizenverkopen is in de eerste drie kwartalen van dit jaar met ruim een derde (34 procent) gestegen. Dat heeft de Stichting Waarborgfonds Eigen Woning (WEW), die de Nationale Hypotheekgarantie verstrekt, woensdag bekendgemaakt.

In totaal moesten 3.427 huiseigenaren met NHG hun woning met een restschuld verkopen, vergeleken met 2.560 in dezelfde periode een jaar eerder.. Karel Schiffer, directeur van de stichting, verklaart de toename door de prijsdaling, de groeiende werkloosheid en echtscheidingen.

Schiffer ziet ook lichtpuntjes op de woningmarkt. Schiffer denkt dan ook dat de tijd rijp is voor starters om een koopwoning aan te schaffen. "De prijs van woningen is een stuk sneller gedaald dan de leencapaciteit van veel mensen. Je kunt nu dus een kwalitatief hoogwaardigere woning kopen dan 2, 3 jaar geleden en je kunt kiezen uit heel veel woningen", weet de directeur.

Zie voor het gehele artikel www.dft.nl van 2 oktober 2013.